46-300 Olesno
ul. Sądowa 5
„Pobaw się ze mną mamo i tato”- wykorzystanie metody ruchu rozwijającego W.Sherborne i pedagogiki zabawy.
Cele:
- dziecko kształtuje więzi z rodzicami
- dziecko rozwija poczucie bezpieczeństwa i akceptacji swojego ciała
- dziecko odczuwa radość z podejmowanego wysiłku i wspólnej zabawy
- rozpoznaje i wczuwa się w różne stany emocjonalne
Pomoce:
Muzyka relaksacyjna, płyta z pedagogiki zabawy część I i II, koce dla każdego dziecka
Przebieg :
1. Powitanie „Podaj rękę partnerowi”
Podaj rękę partnerowi, potem podaj drug
Zrób obrocik, dookoła, gdy muzyka gra
Stań na baczność, tupnij nogą, w koło pokręć głową
Klaśnij w ręce i w kolana, gdy muzyka brzmi
1.Zabawy z rodzicami wg W. Sherborne
a) Zabawa „Lustro”
Dziecko i rodzic siedzą na przeciwko siebie. Rodzic wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, a dziecko to naśladuje. Po chwili następuje zamiana ról.
b) Zabawa „Pierogi”
Dziecko leży na podłodze przed rodzicem.
- Rodzic„ugniata” dłońmi dziecko jak ciasto na pierogi
- turla je w przód i w tył (kilka powtórzeń)
c) Zabawa „Przepychanka”
Rodzic i dziecko siedzą na podłodze w siadzie prostym oparci o siebie plecami. Dziecko próbuje przepchnąć rodzica – zamiana ról
d) Relaks przy muzyce „Fotelik”
Rodzic siada w siadzie skrzyżnym, dziecko siada w nim jak w foteliku. Wtuleni w siebie kołyszą się w takt muzyki.
e) Zabawa „Wycieczka”
Dziecko kładzie się na kocu, a rodzic ciągnąc koc za sobą zabiera go na wycieczkę po pokoju.
f) Zabawa „Tunel”
Rodzic w klęku podpartym . Dziecko pokonuje tunel przechodząc pod rodzicem.
g) Zabawa „Prowadzenie ślepca”
Rodzic zamyka oczy, a dziecko prowadzi go bezpiecznie po pokoju – zamiana ról
4. Zabawa wyciszająca „Idzie wąż”
Idzie wąż wąską dróżką
Nie porusza żadną nóżką
Poruszałby, gdyby mógł
Lecz wąż przecież nie ma nóg
Dziecko ustawia się za rodzicem, chwyta go dłońmi w pasie. Poruszają się wspólnie przy słowach wierszyka.
Przykładowe wiosenne zabawy paluszkowe
„SŁONKO ZAŚWIECIŁO”
Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko
ptaszki obudziło – pukamy zgiętym palcem w dłonie dziecka
Latają, ćwierkają ziarenek szukają – opuszkami palców opukujemy ciało dziecka
Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko
misia obudziło – pukamy zgiętym palcem w plecy dziecka
Mruczy misio z głodu szuka wszędzie miodu – delikatnie gładzimy całą dłonią brzuszek dziecka
Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko
wiewiórki zbudziło – pukamy zgiętą dłonią w uda dziecka
Po lesie skakały – „skaczemy” palcami po głowie dziecka
orzeszków szukały – delikatnie przeczesujemy palcami włosy dziecka
Słonko zaświeciło – dziecka kółeczko rysujemy na twarzy
Zajączki zbudziło – gładzimy palcami powieki dziecka
Po łące biegają – dłońmi zgiętymi w pięści lekko uciskamy ciało dziecka
marchewki szukają – wkładamy dłoń za bluzkę dziecka
,,WIOSNA PRZYSZŁA DO NAS’’
Już nie musisz brać szalika – gładzimy dłońmi szyję dziecka
śnieg topnieje na chodnikach – gładzimy całe ręce dziecka
Dłuższe dni – rysujemy palcem na plecach dziecka długą linię
i krótsze noce – rysujemy krótkie linie na dłoniach dziecka
czasem motyl zatrzepocze – delikatnie szczypiemy ciało dziecka
Nawet chochoł już się zbudził – przecieramy opuszkami palców twarz dziecka
chce podobno wstać do ludzi – pocieramy o siebie, trzymane w naszych dłoniach, dłonie dziecka
Ciepły deszczyk leje z nieba – opukujemy głowę dziecka palcami
słońce grzeje kiedy trzeba – gładzimy całe ciało dziecka zaczynając od głowy
Wiosna, wiosna, wiosna przyszła do nas – „chodzimy” palcami po plecach dziecka
cała kolorowa, ukwiecona – rysujemy palcem kwiaty na plecach dziecka
Będą śpiewać ptaki, kwitnąć róże – masujemy plecy dziecka od dołu do boków
Zostań wiosno – przytulamy dziecko
zostań śliczna – tuląc dziecko kiwamy się lekko na boki
zostań z nami jak najdłużej tu – zamykamy dziecko w ramionach
Przykładowe wiosenne zabawy paluszkowe
„SŁONKO ZAŚWIECIŁO”
Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko
ptaszki obudziło – pukamy zgiętym palcem w dłonie dziecka
Latają, ćwierkają ziarenek szukają – opuszkami palców opukujemy ciało dziecka
Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko
misia obudziło – pukamy zgiętym palcem w plecy dziecka
Mruczy misio z głodu szuka wszędzie miodu – delikatnie gładzimy całą dłonią brzuszek dziecka
Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko
wiewiórki zbudziło – pukamy zgiętą dłonią w uda dziecka
Po lesie skakały – „skaczemy” palcami po głowie dziecka
orzeszków szukały – delikatnie przeczesujemy palcami włosy dziecka
Słonko zaświeciło – dziecka kółeczko rysujemy na twarzy
Zajączki zbudziło – gładzimy palcami powieki dziecka
Po łące biegają – dłońmi zgiętymi w pięści lekko uciskamy ciało dziecka
marchewki szukają – wkładamy dłoń za bluzkę dziecka
,,WIOSNA PRZYSZŁA DO NAS ’’
Już nie musisz brać szalika – gładzimy dłońmi szyję dziecka
śnieg topnieje na chodnikach – gładzimy całe ręce dziecka
Dłuższe dni – rysujemy palcem na plecach dziecka długą linię
i krótsze noce – rysujemy krótkie linie na dłoniach dziecka
czasem motyl zatrzepocze – delikatnie szczypiemy ciało dziecka
Nawet chochoł już się zbudził – przecieramy opuszkami palców twarz dziecka
chce podobno wstać do ludzi – pocieramy o siebie, trzymane w naszych dłoniach, dłonie dziecka
Ciepły deszczyk leje z nieba – opukujemy głowę dziecka palcami
słońce grzeje kiedy trzeba – gładzimy całe ciało dziecka zaczynając od głowy
Wiosna, wiosna, wiosna przyszła do nas – „chodzimy” palcami po plecach dziecka
cała kolorowa, ukwiecona – rysujemy palcem kwiaty na plecach dziecka
Będą śpiewać ptaki, kwitnąć róże – masujemy plecy dziecka od dołu do boków
Zostań wiosno – przytulamy dziecko
zostań śliczna – tuląc dziecko kiwamy się lekko na boki
zostań z nami jak najdłużej tu – zamykamy dziecko w ramionach
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Przygotowanie do nauki czytania - kształcenie percepcji słuchowej
Ćwiczenia słuchowe - rozpoznawanie dźwięków i szmerów
Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej
Publiczne Przedszkole nr 3 z Oddziałem Integracyjnym
w Oleśnie „Bajkowa Trójeczka"
46-300 Olesno
ul. Sądowa 5