46-300 Olesno
ul. Sądowa 5
ZABAWY LOGOPEDYCZNE
Ćwiczenia logopedyczne wcale nie muszą być nudne i żmudne. Najlepiej, by ćwicząc mowę, dziecko dobrze się bawiło. Proste i śmieszne zabawy pomogą dziecku w rozwoju mowy. Wypróbuj kilka naszych propozycji. Twoje dziecko na pewno je polubi.
Brakująca zabawka
Usiądźcie wygodnie na dywanie naprzeciwko siebie. Po środku rozłóż wspólnie z dzieckiem sześć przedmiotów (jeden obok drugiego), np. klocek, misio, lalka, książeczka, kredka, wiaderko. Nazwijcie je. Następnie poproś dziecko o to, aby zapamiętało ich nazwy i zamknęło oczka. Ty w tym czasie schowasz jedną z nich za siebie.
Zadanie dla dziecka:dziecko odgaduje, której zabawki brakuje. Pochwal je, gdy mu się uda. Gdy zabawa sprawi mu trudność pociesz mówiąc, że za pierwszym razem zawsze jest trudniej i powtórzcie zabawę raz jeszcze. Możecie zamieniać się rolami, wtedy twoje dziecko będzie miało podwójną radość z zabawy.
Pamięciowa wyliczanka
Usiądźcie wygodnie naprzeciwko siebie na dywanie i pobawcie się w „pamięciową wyliczankę”. Zabawa polega na tym, że zaczyna się ją od wspólnego początku mówiąc: Poszła Ola (możesz podać imię swojego dziecka) do sklepu i kupiła masło.
Zadanie dla dziecka:powtórzenie twojego zdania i dodanie swojego słowa, np. Poszła Ola do sklepu i kupiła masło i ser. Zabawę prowadzicie do momentu popełnienia pierwszego błędu.
- Nazywanie przedmiotów
Tę zabawę możesz stosować w każdej domowej sytuacji, np. podczas posiłku, kąpieli, porządkowania pokoju, ubierania się dziecka.
Zadanie dla dziecka:nazywanie przedmiotów i podawanie ich rozmaitych cech. Ty mówisz np.: „Zobacz, tu leży klocek, to duży klocek, znajdź inny klocek”. Dziecko szuka i znajduje, krzyczy: „Mam mały klocek!”. Ty mówisz: „Brawo! A jaki jeszcze może być klocek?”. Dziecko mówi: „Czerwony”.
- Zwierzaki
Potrzebna będzie piłka.W tę zabawę możecie się bawić w domu, w ogrodzie lub na podwórku.Na początku ustalacie reguły zabawy, czyli na jakie zwierzątko nie wolno złapać piłki, np. na wilka.
Zadanie dla dziecka:Rzucając do siebie piłką podawajcie nazwy różnych zwierząt. Jeżeli któreś z was złapie piłkę właśnie na wilka, musi wykonać zadanie, np. stanąć na jednej nodze i policzyć do 5.
• Kto strzeli gola?
Usiądźcie obok siebie przy stole. Poproś dziecko o zbudowanie bramki z klocków. Następnie przygotuj dwie słomki i lekką piłeczkę.
Zadanie dla dziecka:„strzelenie” piłką gola do bramki, poprzez dmuchanie w rurkę. Pamiętaj o tym, aby zaprezentować dziecku prawidłowe wykonanie tego ćwiczenia, tzn. wdech nosem a wydech ustami, prosto w piłeczkę, kierując ją do bramki. Zaproponuj dziecku, aby teraz ono spróbowało strzelać gole.
• Bańki mydlane
Pewnie nie raz kupowałaś plastikowy pojemniczek do robienia mydlanych baniek? Jeżeli tak, to wspaniale!
Zadanie dla dziecka:puszczanie baniek. Ta prosta zabawa doskonale ćwiczy prawidłowy oddech, wydłuża fazę wydechu, a przy tym dostarcza dziecku wiele radości.
Wyliczanki
W tej zabawie świetnie sprawdzą się proste wyliczanki, których z pewnością używałaś będąc dzieckiem. Przypomnij sobie ile dostarczyły Ci radości w dzieciństwie.
Zadanie dla dziecka:Powtarzanie po tobie wyliczanek. Oto dwie z nich:
1. Ele mele dudki
Gospodarz malutki
Gospodyni garbata
A jej córka smarkata
2. Poszła baba do piwnicy
Napisała na tablicy
Es o es czarny pies
Zabawy usprawniające narządy artykulacyjne
„Dżdżownica Magda zaprasza do gimnastyki buzi i języka”
Pamiętajcie, aby szeroko otwierać buzię.
- Usta- otwieramy szeroko buzię i głośno wołamy aaaaaaaaaa
- Zegar- nasz język to wskazówki zegara, otwórz buzię i poruszaj językiem jak zegar; od prawego do lewego kącika
- Szczotka-a teraz nasz język to szczotka do zębów. Czyścimy zęby, najpierw dokładnie te na górze, a później te na dole
- Kaczka- spójrzcie jak wygląda dziób kaczki, teraz spróbujcie zrobić taki sam
- Farby- nasz język zmienia się w pędzel, najpierw malujemy ściany, czyli policzki, na koniec malujemy sufit, czyli podniebienie. A może na suficie zrobimy małe gwiazdki? Dotykamy czubkiem języka w różnych miejscach.
- Ząbek- czy wiecie, ile macie zębów? Policzymy je razem za pomocą języka. Zaczynamy od góry- buzia szeroko otwarta, dotykamy każdego ząbka po kolei. Teraz czas na zęby na dole.
- Góry- nasz język to turysta na szlaku górskim, wysuwamy język z buzi i kierujemy do góry w stronę nosa.
- Ziewanie- jesteście zmęczeni? Czas na ziewanie- otwieramy buzię jak najszerzej.
- Cukierki- na zakończenie słodka zabawa. Wyobraźcie sobie, że macie w buzi cukierka, pokażcie jak go ssiecie, cmokajcie z zadowoleniem (można użyć cukierków).
Publiczne Przedszkole nr 3 z Oddziałem Integracyjnym
w Oleśnie „Bajkowa Trójeczka"
46-300 Olesno
ul. Sądowa 5