Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Zabawy logopedyczne

Zabawy logopedyczne

ZABAWY LOGOPEDYCZNE

 

Ćwiczenia logopedyczne wcale nie muszą być nudne i żmudne. Najlepiej, by ćwicząc mowę, dziecko dobrze się bawiło. Proste i śmieszne zabawy pomogą dziecku w rozwoju mowy. Wypróbuj kilka naszych propozycji. Twoje dziecko na pewno je polubi.

 

Zabawa na pamięć wzrokową

Brakująca zabawka
Usiądźcie wygodnie na dywanie naprzeciwko siebie. Po środku rozłóż wspólnie z dzieckiem sześć przedmiotów (jeden obok drugiego), np. klocek, misio, lalka, książeczka, kredka, wiaderko. Nazwijcie je. Następnie poproś dziecko o to, aby zapamiętało ich nazwy i zamknęło oczka. Ty w tym czasie schowasz jedną z nich za siebie.

Zadanie dla dziecka:dziecko odgaduje, której zabawki brakuje. Pochwal je, gdy mu się uda. Gdy zabawa sprawi mu trudność pociesz mówiąc, że za pierwszym razem zawsze jest trudniej i powtórzcie zabawę raz jeszcze. Możecie zamieniać się rolami, wtedy twoje dziecko będzie miało podwójną radość z zabawy.

Zabawa na pamięć słuchową

Pamięciowa wyliczanka
Usiądźcie wygodnie naprzeciwko siebie na dywanie i pobawcie się w „pamięciową wyliczankę”. Zabawa polega na tym, że zaczyna się ją od wspólnego początku mówiąc: Poszła Ola (możesz podać imię swojego dziecka) do sklepu i kupiła masło.

Zadanie dla dziecka:powtórzenie twojego zdania i dodanie swojego słowa, np. Poszła Ola do sklepu i kupiła masło i ser. Zabawę prowadzicie do momentu popełnienia pierwszego błędu.

Zabawa na rozwijanie słownictwa

- Nazywanie przedmiotów
Tę zabawę możesz stosować w każdej domowej sytuacji, np. podczas posiłku, kąpieli, porządkowania pokoju, ubierania się dziecka.

Zadanie dla dziecka:nazywanie przedmiotów i podawanie ich rozmaitych cech. Ty mówisz np.: „Zobacz, tu leży klocek, to duży klocek, znajdź inny klocek”. Dziecko szuka i znajduje, krzyczy: „Mam mały klocek!”. Ty mówisz: „Brawo! A jaki jeszcze może być klocek?”. Dziecko mówi: „Czerwony”.



- Zwierzaki
Potrzebna będzie piłka.W tę zabawę możecie się bawić w domu, w ogrodzie lub na podwórku.Na początku ustalacie reguły zabawy, czyli na jakie zwierzątko nie wolno złapać piłki, np. na wilka.

Zadanie dla dziecka:Rzucając do siebie piłką podawajcie nazwy różnych zwierząt. Jeżeli któreś z was złapie piłkę właśnie na wilka, musi wykonać zadanie, np. stanąć na jednej nodze i policzyć do 5.

Zabawy na rozwijanie umiejętności prawidłowego oddychania

Kto strzeli gola?
Usiądźcie obok siebie przy stole. Poproś dziecko o zbudowanie bramki z klocków. Następnie przygotuj dwie słomki i lekką piłeczkę.


Zadanie dla dziecka:strzelenie” piłką gola do bramki, poprzez dmuchanie w rurkę. Pamiętaj o tym, aby zaprezentować dziecku prawidłowe wykonanie tego ćwiczenia, tzn. wdech nosem a wydech ustami, prosto w piłeczkę, kierując ją do bramki. Zaproponuj dziecku, aby teraz ono spróbowało strzelać gole.

Bańki mydlane
Pewnie nie raz kupowałaś plastikowy pojemniczek do robienia mydlanych baniek? Jeżeli tak, to wspaniale!

Zadanie dla dziecka:puszczanie baniek. Ta prosta zabawa doskonale ćwiczy prawidłowy oddech, wydłuża fazę wydechu, a przy tym dostarcza dziecku wiele radości.

Zabawa na usprawnianie wymowy

Wyliczanki

W tej zabawie świetnie sprawdzą się proste wyliczanki, których z pewnością używałaś będąc dzieckiem. Przypomnij sobie ile dostarczyły Ci radości w dzieciństwie.

Zadanie dla dziecka:Powtarzanie po tobie wyliczanek. Oto dwie z nich:

1. Ele mele dudki
Gospodarz malutki
Gospodyni garbata
A jej córka smarkata

2. Poszła baba do piwnicy
Napisała na tablicy
Es o es czarny pies

 

Zabawy usprawniające narządy artykulacyjne

 

Dżdżownica Magda zaprasza do gimnastyki buzi i języka”
Pamiętajcie, aby szeroko otwierać buzię.
- Usta- otwieramy szeroko buzię i głośno wołamy aaaaaaaaaa
- Zegar- nasz język to wskazówki zegara, otwórz buzię i poruszaj językiem jak zegar; od prawego do lewego kącika
- Szczotka-a teraz nasz język to szczotka do zębów. Czyścimy zęby, najpierw dokładnie te na górze, a później te na dole
- Kaczka- spójrzcie jak wygląda dziób kaczki, teraz spróbujcie zrobić taki sam
- Farby- nasz język zmienia się w pędzel, najpierw malujemy ściany, czyli policzki, na koniec malujemy sufit, czyli podniebienie. A może na suficie zrobimy małe gwiazdki? Dotykamy czubkiem języka w różnych miejscach.
- Ząbek- czy wiecie, ile macie zębów? Policzymy je razem za pomocą języka. Zaczynamy od góry- buzia szeroko otwarta, dotykamy każdego ząbka po kolei. Teraz czas na zęby na dole.
- Góry- nasz język to turysta na szlaku górskim, wysuwamy język z buzi i kierujemy do góry w stronę nosa.
- Ziewanie- jesteście zmęczeni? Czas na ziewanie- otwieramy buzię jak najszerzej.
- Cukierki- na zakończenie słodka zabawa. Wyobraźcie sobie, że macie w buzi cukierka, pokażcie jak go ssiecie, cmokajcie z zadowoleniem (można użyć cukierków).

Data dodania: 2020-03-30 14:07:05
Data edycji: 2020-03-30 14:09:58
Ilość wyświetleń: 526

Publiczne Przedszkole nr 3 z Oddziałem Integracyjnym

w Oleśnie „Bajkowa Trójeczka"

Cytat
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej