Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

Zajęcia rewalidacyjne i korekcyjno-kompensacyjne

Zajęcia rewalidacyjne i korekcyjno-kompensacyjne

Pobaw się ze mną mamo i tato”- wykorzystanie metody ruchu rozwijającego W.Sherborne i pedagogiki zabawy.

Cele:

- dziecko kształtuje więzi z rodzicami

- dziecko rozwija poczucie bezpieczeństwa i akceptacji swojego ciała

- dziecko odczuwa radość z podejmowanego wysiłku i wspólnej zabawy

- rozpoznaje i wczuwa się w różne stany emocjonalne


Pomoce:

Muzyka relaksacyjna, płyta z pedagogiki zabawy część I i II, koce dla każdego dziecka



Przebieg :

1. Powitanie „Podaj rękę partnerowi”

Podaj rękę partnerowi, potem podaj drug

Zrób obrocik, dookoła, gdy muzyka gra
Stań na baczność, tupnij nogą, w koło pokręć głową
Klaśnij w ręce i w kolana, gdy muzyka brzmi


1.Zabawy z rodzicami wg W. Sherborne

a) Zabawa „Lustro”

Dziecko i rodzic siedzą na przeciwko siebie. Rodzic wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, a dziecko to naśladuje. Po chwili następuje zamiana ról.

b) Zabawa „Pierogi”

Dziecko leży na podłodze przed rodzicem.

- Rodzic„ugniata” dłońmi dziecko jak ciasto na pierogi

- turla je w przód i w tył (kilka powtórzeń)

c) Zabawa „Przepychanka”

Rodzic i dziecko siedzą na podłodze w siadzie prostym oparci o siebie plecami. Dziecko próbuje przepchnąć rodzica – zamiana ról

d) Relaks przy muzyce „Fotelik”

Rodzic siada w siadzie skrzyżnym, dziecko siada w nim jak w foteliku. Wtuleni w siebie kołyszą się w takt muzyki.

e) Zabawa „Wycieczka”

Dziecko kładzie się na kocu, a rodzic ciągnąc koc za sobą zabiera go na wycieczkę po pokoju.

f) Zabawa „Tunel”

Rodzic w klęku podpartym . Dziecko pokonuje tunel przechodząc pod rodzicem.

g) Zabawa „Prowadzenie ślepca”

Rodzic zamyka oczy, a dziecko prowadzi go bezpiecznie po pokoju – zamiana ról

4. Zabawa wyciszająca „Idzie wąż”

Idzie wąż wąską dróżką

Nie porusza żadną nóżką

Poruszałby, gdyby mógł

Lecz wąż przecież nie ma nóg

Dziecko ustawia się za rodzicem, chwyta go dłońmi w pasie. Poruszają się wspólnie przy słowach wierszyka.

 

Przykładowe wiosenne zabawy paluszkowe

 

SŁONKO ZAŚWIECIŁO”

Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko

ptaszki obudziło – pukamy zgiętym palcem w dłonie dziecka

Latają, ćwierkają ziarenek szukają – opuszkami palców opukujemy ciało dziecka

Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko

misia obudziło pukamy zgiętym palcem w plecy dziecka

Mruczy misio z głodu szuka wszędzie miodu – delikatnie gładzimy całą dłonią brzuszek dziecka

Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko

wiewiórki zbudziło – pukamy zgiętą dłonią w uda dziecka

Po lesie skakały – skaczemy” palcami po głowie dziecka

orzeszków szukały – delikatnie przeczesujemy palcami włosy dziecka

Słonko zaświeciło – dziecka kółeczko rysujemy na twarzy

Zajączki zbudziło – gładzimy palcami powieki dziecka

Po łące biegają – dłońmi zgiętymi w pięści lekko uciskamy ciało dziecka

marchewki szukają – wkładamy dłoń za bluzkę  dziecka

 

,,WIOSNA PRZYSZŁA DO NAS’’

Już nie musisz brać szalika – gładzimy dłońmi szyję dziecka

śnieg topnieje na chodnikach – gładzimy całe ręce dziecka

Dłuższe dni – rysujemy palcem na plecach dziecka długą linię

i krótsze noce – rysujemy krótkie linie na dłoniach dziecka

czasem motyl zatrzepocze – delikatnie szczypiemy ciało dziecka

Nawet chochoł już się zbudził – przecieramy opuszkami palców twarz dziecka

chce podobno wstać do ludzi – pocieramy o siebie, trzymane w naszych dłoniach, dłonie dziecka

Ciepły deszczyk leje z nieba – opukujemy głowę dziecka palcami

słońce grzeje kiedy trzeba – gładzimy całe ciało dziecka zaczynając od głowy

Wiosna, wiosna, wiosna przyszła do nas – chodzimy” palcami po plecach dziecka

cała kolorowa, ukwiecona – rysujemy palcem kwiaty na plecach dziecka

Będą śpiewać ptaki, kwitnąć róże – masujemy plecy dziecka od dołu do boków

Zostań wiosno – przytulamy dziecko

zostań śliczna – tuląc dziecko kiwamy się lekko na boki

zostań z nami jak najdłużej tu – zamykamy dziecko w ramionach

 

Przykładowe wiosenne zabawy paluszkowe

SŁONKO ZAŚWIECIŁO”

Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko

ptaszki obudziło – pukamy zgiętym palcem w dłonie dziecka

Latają, ćwierkają ziarenek szukają – opuszkami palców opukujemy ciało dziecka

Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko

misia obudziło pukamy zgiętym palcem w plecy dziecka

Mruczy misio z głodu szuka wszędzie miodu – delikatnie gładzimy całą dłonią brzuszek dziecka

Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko

wiewiórki zbudziło – pukamy zgiętą dłonią w uda dziecka

Po lesie skakały – skaczemy” palcami po głowie dziecka

orzeszków szukały – delikatnie przeczesujemy palcami włosy dziecka

Słonko zaświeciło – dziecka kółeczko rysujemy na twarzy

Zajączki zbudziło – gładzimy palcami powieki dziecka

Po łące biegają – dłońmi zgiętymi w pięści lekko uciskamy ciało dziecka

marchewki szukają – wkładamy dłoń za bluzkę  dziecka

 

,,WIOSNA PRZYSZŁA DO NAS ’’

Już nie musisz brać szalika – gładzimy dłońmi szyję dziecka

śnieg topnieje na chodnikach – gładzimy całe ręce dziecka

Dłuższe dni – rysujemy palcem na plecach dziecka długą linię

i krótsze noce – rysujemy krótkie linie na dłoniach dziecka

czasem motyl zatrzepocze – delikatnie szczypiemy ciało dziecka

Nawet chochoł już się zbudził – przecieramy opuszkami palców twarz dziecka

chce podobno wstać do ludzi – pocieramy o siebie, trzymane w naszych dłoniach, dłonie dziecka

Ciepły deszczyk leje z nieba – opukujemy głowę dziecka palcami

słońce grzeje kiedy trzeba – gładzimy całe ciało dziecka zaczynając od głowy

Wiosna, wiosna, wiosna przyszła do nas – chodzimy” palcami po plecach dziecka

cała kolorowa, ukwiecona – rysujemy palcem kwiaty na plecach dziecka

Będą śpiewać ptaki, kwitnąć róże – masujemy plecy dziecka od dołu do boków

Zostań wiosno – przytulamy dziecko

zostań śliczna – tuląc dziecko kiwamy się lekko na boki

zostań z nami jak najdłużej tu – zamykamy dziecko w ramionach

 

 

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Przygotowanie do nauki czytania - kształcenie percepcji słuchowej

 

Ćwiczenia słuchowe - rozpoznawanie dźwięków i szmerów

  • - uderzanie lub pocieranie o siebie różnych materiałów twardych;
  • - przesypywanie różnych materiałów sypkich;
  • - przelewanie cieczy z naczynia do naczynia;
  • - zgniatanie różnych gatunków papieru;
  • - rozpoznawanie tonów: cichych, głośnych, wysokich, niskich;
  • - zabawa w nasłuchiwanie: „co się dzieje wokół nas?”, „co przejechało?”, „czym uderzono?”;
  • - rozpoznawanie dźwięków różnych pojazdów, instrumentów, głosów zwierząt;

 

Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej

  • − układanie zdań i rozdzielanie ich na wyrazy;
  • − rozwijanie zdań i porównywanie liczby wyrazów w zdaniach (np. Kotek pije mleko. Mały kotek pije mleko.);
  • − dzielenie wyrazów na sylaby (np. kotek – ko-tek)– po opanowaniu przez dziecko analizy sylabowej przechodzimy do syntezy (np. pie-sek – piesek), ćwiczenia na analizę i syntezę sylabową wyrazów przeprowadzamy tak długo, aż dzieci opanują dobrze technikę rozkładania wyrazów na sylaby i składania wyrazów z sylab;
  • − dzielenie wyrazów na sylaby z jednoczesnym stukaniem w rytm wypowiadanych sylab;
  • − liczenie sylab, porównywanie liczby sylab;
  • − kończenie i zaczynanie wyrazów dwusylabowych ( np. ba-lon lub –ton);
  • − tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby;
  • − rozpoznawanie w wyrazie określonej sylaby i ustalenie miejsca jej położenia – dziecko ma rozpoznać w wyrazie sylabę i ustalić, czy znajduje się ona na początku, na końcu czy wewnątrz wyrazu;
  • − rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek z wyrazów – w pierwszym okresie ćwiczeń stawiamy dziecku zadanie rozpoznawania i wyodrębniania głosek znajdujących się na początku wyrazów, później na końcu wyrazów, dopiero po osiągnięciu tych umiejętności dziecko ćwiczy rozpoznawanie głosek położonych wewnątrz wyrazu;
  • − dobieranie par obrazków, których nazwy rozpoczynają się taką samą głoską;
  • − wymienianie wyrazów rozpoczynających się od podanej głoski;
  • − wybieranie obrazków, których nazwy kończą się określoną głoską;
  • − rozpoznawanie, w którym wyrazie określona głoska znajduje się na początku, a w którym na końcu;
  • − głoski w środku wyrazu, rozpoznawanie samogłosek w wyrazach jednosylabowych;
  • − rozpoznawanie głoski powtarzającej się w wyrazie;
  • − wykrywanie różnic w wyrazach np. (półka – bułka);
  • − porównywanie wyrazów na podstawie schematów;
  • − różnicowanie dźwięków (samogłoski, spółgłoski).



Data dodania: 2020-04-05 18:12:59
Data edycji: 2020-04-05 18:20:42
Ilość wyświetleń: 112

Publiczne Przedszkole nr 3 z Oddziałem Integracyjnym

w Oleśnie „Bajkowa Trójeczka"

Cytat
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button